Piekarski Klub Filmowy oraz Stowarzyszenie „Wrazidlok” zapraszają na pokaz specjalny filmu „Lot nad kukułczym gniazdem” w związku z 50. rocznicą jego premiery. Seans odbędzie się w niedzielę 16 listopada o godz. 18:00 w Kinie Zacisze.
To wyjątkowa okazja, by zobaczyć na dużym ekranie arcydzieło w reżyserii MiloąĄa Formana i porozmawiać o nim w szerszym kontekście historyczno-społecznym.
Arcydzieło Formana znów na dużym ekranie
Głównym bohaterem filmu jest McMurphy (Jack Nicholson) – drobny przestępca, który chcąc uniknąć więzienia, udaje osobę chorą psychicznie i trafia do zakładu psychiatrycznego. Szybko okazuje się jednak, że szpital nie jest spokojnym azylem.
Oddziałem rządzi despotyczna siostra Ratched (Louise Fletcher), stosująca wobec pacjentów przemoc psychologiczną i fizyczną. McMurphy, widząc strach i uległość współpacjentów, buntuje się przeciw systemowi i próbuje pokazać, „kto tu rządzi”. Ten bunt będzie miał dramatyczne konsekwencje zarówno dla niego, jak i dla innych.
Film trwa 133 minuty, został zrealizowany w USA, a pokaz odbędzie się w wersji z polskimi napisami.
Prelekcja Małgorzaty Mzyk-Porady
Przed projekcją widzowie wysłuchają prelekcji Małgorzaty Mzyk-Porady. To mieszkanka Piekar Śląskich, absolwentka historii Uniwersytetu Śląskiego, od 18 lat nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w szkołach średnich.
Jest współtwórczynią i opiekunką Izby Pamięci KWK „Andaluzja”, pasjonatką historii regionu, przewodniczką po Pałacu Kawalera i Świerklańcu oraz członkinią Stowarzyszenia „Wrazidlok”. Jej wprowadzenie pozwoli spojrzeć na film nie tylko jako na klasyk kina, ale również jako ważny komentarz do rzeczywistości instytucji totalnych i praw człowieka.
Film, o którym wciąż się dyskutuje
„Lot nad kukułczym gniazdem” to film, który mimo upływu 50 lat pozostaje niezwykle aktualny. Porusza tematy wolności, buntu, godności człowieka i nadużyć władzy. Niedzielny pokaz w Piekarach Śląskich, połączony z prelekcją, będzie dobrą okazją do refleksji i rozmowy o tym, co w tym obrazie wciąż najbardziej porusza współczesnego widza.