Od 1 czerwca do końca września trwa ogólnopolska akcja informacyjno-edukacyjna „Zwolnij – niebezpieczny punkt!”, prowadzona przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji we współpracy z firmą Neptis SA, operatorem komunikatora Yanosik.
Celem kampanii jest ograniczenie liczby wypadków drogowych poprzez wskazywanie kierowcom miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których często dochodzi do groźnych zdarzeń.
752 niebezpieczne lokalizacje w całej Polsce
Na podstawie danych z lat 2022–2024 wytypowano 752 lokalizacje, w tym:
- pięciokilometrowe odcinki dróg,
- skrzyżowania,
- przejścia dla pieszych,
w których w analizowanym czasie odnotowano co najmniej 5 wypadków drogowych.
W aplikacji Yanosik, kierowcy zbliżający się do takich punktów usłyszą komunikat głosowy:
„Zbliżasz się do niebezpiecznego miejsca! Zwolnij i żyj!”
Główne przyczyny wypadków? Prędkość i brak pierwszeństwa
Policja przypomina, że głównymi przyczynami wypadków są niedostosowanie prędkości do warunków drogowych oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
Właśnie te czynniki najczęściej prowadzą do tragicznych konsekwencji, szczególnie na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach.
Ekrany LED w całej Polsce wspierają przekaz
Do kampanii dołączyła firma Screen Network SA, emitując spoty akcji na ekranach LED przy głównych ciągach komunikacyjnych, na stacjach paliw, dworcach i centrach handlowych.
To kolejny krok w kierunku podniesienia świadomości kierowców i poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.