Wiadomości z Piekar Śląskich

Odszkodowanie od biura podróży za nieudane wakacje

  • Dodano: 2023-03-10 07:30, aktualizacja: 2023-03-13 09:34

Planowanie urlopu zwykle jest czynnością umilającą zimowe lub wiosenne wieczory. Oznacza to, że myślimy o wczasach dużo wcześniej. Chcemy, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Szybkie decyzje to też gwarancja dostępności ofert i niższych cen. Z tego względu większość z nas z niecierpliwością czeka na wakacyjny wyjazd i nie zakłada jakichś problemów z tym związanych. Niestety z różnych przyczyn wczasy nieraz okazują się nieudane, przez co nasz urlop trzeba uznać za zmarnowany. Aby uniknąć całkowitego rozczarowania, warto orientować się, w jakich sytuacjach może przysługiwać nam odszkodowanie.

Umowa o usługę turystyczną

Usługa turystyczna (o czym mówi ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych) to „przewóz pasażerów, zakwaterowanie w celach innych niż pobytowe, które nie jest nieodłącznym elementem przewozu pasażerów, wynajem pojazdów samochodowych lub innych pojazdów silnikowych, ewentualnie inna usługa świadczona podróżnym, która nie stanowi integralnej części usług wskazanych powyżej”. Z tego względu z organizatorem wczasów zawieramy umowę o udział w imprezie turystycznej. Organizatorem jest zwykle biuro turystyczne.

Warto przeczytać: Odszkodowanie za zmarnowany urlop

Wcześniej dokonujemy przemyślanej decyzji, na jakie wakacje się zdecydować. Przeglądamy oferty, zdjęcia, czytamy opisy i opinie. Mamy pewien obraz miejsca, do którego jedziemy, i warunków, jakie będą tam panować. Niestety życie pokazuje, że nie zawsze wczasy odbywają się zgodnie z ustaleniami umownymi. Nieraz pojawiają się niezgodności z umową w różnych kwestiach. Zwykle dotyczy to:

  1. zmiany daty wylotu i powrotu (ale nie zawsze);

  2. konieczności zmiany hotelu;

  3. standard hotelu zupełnie inny niż przedstawiony w ofercie, w szczególności brak stałego dostępu do internetu, prace budowlane na terenie hotelu, niski standard obsługi, brak dostępu do sauny, jacuzzi, basenu, które miały być zapewnione;

  4. niezgodność standardu pokoju, w szczególności brak balkonu, brzydki zapach, brak udogodnień, które miały być zapewnione;

  5. posiłki niezgodne z ofertą;

  6. niezgodność długości pobytu wakacyjnego.

Oczywiście jeśli wystąpią takie lub podobne problemy, powinniśmy zawiadomić organizatora o niezgodności warunków z umową. Co nas czeka później?

Zmiany podczas wczasów

Organizator, analizując naszą skargę, ma obowiązek usunąć dane niezgodności z umową – o ile jest to obiektywnie możliwe. Jeśli tego nie zrobi, sam uczestnik wyjazdu może dokonać zmian – np. zakwaterowania, a później wystąpić o zwrot środków.

Jeśli natomiast z jakichś powodów nie dochodzi do wymienionych w umowie świadczeń czy usług, biuro podróży musi zapewnić zastępcze świadczenia. Dotyczy to np. zmiany pokoju w hotelu, przypisania uprawnień na terenie obiektu czy powrotu innym samolotem w razie odwołania lotu. Jeśli zastępcze rozwiązania są poniżej standardu zapewnionego w umowie, klient może domagać się obniżenia ceny wyjazdu. Jeśli organizator nie zapewnia koniecznych zmian, klient może rozwiązać zawartą umowę.

Odszkodowanie za zmarnowany urlop

Jeżeli organizator nie próbuje spełnić warunków umowy, osoba biorąca udział w wyjeździe może domagać się odszkodowania. Jest ono naprawieniem poniesionej przez podróżnego szkody. Wynagradza mu szkodę, jaką jest koszt wakacji, dojazdu czy inne. Dodatkowo, jeśli podróżny doznał jakiejś krzywdy, może starać się też o zadośćuczynienie.Oczywiście swoje roszczenia trzeba poprzeć odpowiednimi dowodami – zdjęciami, nagraniami itd. Konieczne jest złożenie reklamacji w formie pisemnej u rezydenta z biura podróży.

Więcej informacji na Porady Prawne - OdpowiedziPrawne.pl

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu PiekarySlaskie.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.