W tym tygodniu w sejmie odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego, które dotyczyło przebiegu i budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Radzionków – Piekary Śląskie. Podczas spotkania obecni byli przedstawiciele miast: Bytomia, Radzionkowa, Tarnowskich Gór, Świerklańca oraz Piekar Śląskich. Wśród nich znalazł się również Krzysztof Ślusarczyk, II Zastępca Prezydenta Miasta Piekary Śląskie.
Rozmowy i deklaracje dotyczące S11
Podczas posiedzenia nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje, jednak uczestnicy zapewnili o woli współpracy i wysłuchania głosu samorządów. Prezydent Piekar Śląskich, Sława Umińska-Kajdan, wcześniej otrzymała zapewnienie od generalnego dyrektora GDDKiA, że koncepcja obejmująca pododcinek Piekary Śląskie będzie uwzględniała szczegółową analizę geometryczną i przepustowości, a także uwzględnienie ruchu lokalnego oraz zmiany w węzłach drogowych, które pozwolą na optymalizację ruchu.
Warianty przebiegu i oczekiwania samorządów
Rada Miasta Piekary Śląskie, w 2023 roku, podjęła stanowisko w sprawie przebiegu drogi S11, odrzucając wybrany przez GDDKiA wariant pierwszego węzła, który wywoływałby problemy komunikacyjne. Władze miasta zdecydowanie oczekują prac nad wariantem trzecim, który nie będzie generować takich trudności. Jednocześnie wszystkie zainteresowane gminy opowiedziały się za budową węzła S11 w Piekarach Śląskich.
Planowana budowa drogi S11
Projekt drogi ekspresowej S11 w woj. śląskim ma na celu podniesienie bezpieczeństwa na trasie oraz wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza centrum miasta. Przewidywana długość trasy to 61 km, a szacunkowy koszt realizacji to około 3 mld zł. Planowana droga będzie dwujezdniową ekspresówką, z rezerwą na trzeci pas ruchu. Realizacja planowana jest w latach 2023–2026.