18 czerwca na konferencji Element Talks w Warszawie zostały rozdane nagrody Polish Graphic Design Awards 2017 za najlepsze realizacje graficzne minionego roku. Wśród laureatów tego prestiżowego konkursu znalazł się Damian Langosz, który otrzymał główną nagrodę w kategorii tekstowych krojów pisma za przygotowanie fontu “Heneczek”.
Krój pisma Heneczek powstał na zlecenie Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich w związku z 200. rocznicą urodzin Teodora Heneczka (1817-1888) i 170. rocznicą otwarcia w naszym mieście jednej z pierwszych polskich drukarni na Górnym Śląsku. Projekt edukacyjno-historyczny “Po czcionce do książki. Śladami piekarskiego drukarza Teodora Heneczka”, został dofinansowany przez Muzeum Historii Polski w programie “Patriotyzm Jutra” i oprócz zaprojektowania kroju pisma obejmował również warsztaty drukarskie i papiernicze, wystawę historyczną i konkurs historyczno-literacki.
Uwspółcześniona wersja kroju bazowała na czcionce sprzed 170 lat, posiadającej wiele sprzecznych elementów jak np. wąską minuskułę i szerszą majuskułę i wersaliki. Część cech czcionki została odrobinę złagodzona, aby poprawić jej czytelność. Zaledwie po 6 miesiącach od publikacji fontu na stronie www.1001freefonts.com, został on pobrany przez blisko 11 tysięcy użytkowników z całego świata. Dystrybucja kroju pisma w Internecie wraz z anglojęzycznym komentarzem mówiącym o samym drukarzu i okolicznościach powstania czcionki, przyczyniła się w znaczący sposób do promocji na świecie polskiej historii, języka i kultury, a także samego Górnego Śląska i piekarskich tradycji wydawniczych. Wiele instytucji i podmiotów w Piekarach Śląskich zadeklarowało wdrażanie kroju Heneczek w korespondencji, dokumentach i materiałach promocyjnych, co zwiastuje wzmocnienie długofalowej pamięci o Teodorze Heneczku.
Damian Langosz – absolwent wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i zdobywca wyróżnienia za najlepszy dyplom w 2010 r. Autor kroju skończył Akademicki Kurs Typograficzny, regularnie bierze udział w wykładach i warsztatach na temat projektowania krojów pism – najczęściej w słoweńskich warsztatach projektowania pisma Typeclinic. Od 2015 r. współpracuje z Marianem Misiakiem i projektuje kroje dla Threedotstype – polskiego sklepu fontowego.
Praca nad Heneczkiem, jak wspominał w 2017 roku Damian Langosz, była ciekawym, ale wymagającym wyzwaniem: