Istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na naszą wydajność i zdrowie w miejscu pracy. Wśród nich bardzo ważne jest utrzymanie porządku w miejscu pełnienia zawodowych obowiązków. Czyste i uporządkowane otoczenie to nie tylko kwestia przepisów BHP. To też sprawa realnego oddziaływania danego miejsca na naszą efektywność. Porządek w miejscu pracy może być kluczem do produktywności i zachowania zdrowego środowiska pracowego.
Porządek a efektywność pracy
Utrzymanie porządku może mieć ogromny wpływ na wydajność. Wielu pracodawców jest zdania, że pracownicy, którzy mogą łatwo odnaleźć potrzebne dokumenty, narzędzia czy materiały, pracują efektywniej i osiągają lepsze wyniki. Brak chaosu i bałaganu pozwala bowiem skoncentrować się na zadaniach, co zwiększa produktywność. Porządek w biurze pomaga uniknąć strat cennego czasu na szukanie zagubionych przedmiotów lub dokumentów. Szacuje się też, że przebywanie w czystym i uporządkowanym środowisku może znacząco obniżyć poziom stresu i poprawić samopoczucie pracowników.
Czystość miejsca praca a zdrowie pracownika
Zarządzanie porządkiem w miejscu pracy ma nie tylko aspekty estetyczne i wydajnościowe, ale również znaczący wpływ na zdrowie. Wspomniana redukcja stresu prowadzi do mniejszej liczby chorób powiązanych z życiem zawodowym, takich jak zespół wypalenia zawodowego czy choroby psychosomatyczne. Jest jeszcze jedna, pozytywna strona czystego miejsca pracy, związana ze zdrowiem fizycznym, a więc minimalizowanie ryzyka reakcji alergicznych na kurz i inne zanieczyszczenia. Z kolei dbałość o usuwanie mokrych bądź tłustych plam w miejscach podatnych na ich tworzenie (np. na zapleczu socjalnym) zwiększa też bezpieczeństwo pracowników pod względem ryzyka poślizgnięć i upadków.
Dbanie o czystość w miejscu pracy
Jak zadbać o czystość w firmie? Już samo zadbanie o ergonomiczne rozmieszczenie mebli i sprzętu, aby ułatwić pracownikom dostęp do potrzebnych rzeczy, zwiększy szansę na porządek w biurze. Jeśli oprócz dokumentów elektronicznych, prowadzona jest dokumentacja w tradycyjnej formie papierowej, prowadzenie systemu archiwizacji, aby łatwo odnajdywać potrzebne informacje, pozwoli na zachowanie większego ładu. Regularne czyszczenie biura i pomieszczeń socjalnych zapewni utrzymanie czystości na zadowalającym poziomie. Niektórzy pracodawcy decydują się na cykliczne wsparcie ze strony firm sprzątających, oferujących gruntowne sprzątanie. Dysponują one profesjonalnym sprzętem, jak maszyny czyszczące Numatic czy odkurzacze z funkcją prania, które usuną ewentualne alergeny np. z wykładziny dywanowej w biurze. Usługi czyszczące wykonywane są nierzadko poza godzinami funkcjonowania danego miejsca pracy, dzięki czemu nie przeszkadzają w realizacji bieżących spraw pracowniczych.
Sprzęt i narzędzia do bieżącego sprzątania
W biurze potrzebne są też narzędzia i sprzęt do bieżącego usuwania zabrudzeń, bez konieczności czekania na usługę firmy sprzątającej. Warto więc zadbać, aby na wyposażeniu były takie narzędzia jak mopy, wiadra do mopów, ściereczki, gąbki, akcesoria do szorowania czy do ścierania kurzu oraz oczywiście środki czyszczące. Jeżeli w firmie konieczne jest usuwanie zapachów i alergenów, zaopatrzyć się można w ozonator. W dobie rosnącego zagrożenia epidemiologicznego popularność zyskuje maszyna do mycia podłóg, która jednocześnie myje i dezynfekuje powierzchnie. Na euroczystosc.pl znaleźć można cały asortyment specjalistycznych narzędzi, zarówno do sprzątania ręcznego, jak i wachlarz maszyn sprzątających. Firmy produkujące maszyny czyszczące dostarczają spory wybór narzędzi, które ułatwiają utrzymanie czystości i porządku.
Porządek w biurze to, oprócz estetyki, kwestia przede wszystkim zdrowia i wydajności pracowników. Dbanie o porządek to inwestycja w sukces firmy i dobre samopoczucie pracowników. Nie warto bagatelizować tego aspektu, ponieważ ma on znaczący wpływ na dobrostan pracowników biurowych.