Wiadomości z Piekar Śląskich

Skrobia w diecie - mityczny węglowodan

  • Dodano: 2022-04-01 11:30

Kiedy mówi się o skrobi (co w świecie dietetyki robi się zbyt rzadko!), większość osób niebędących ekspertami, ma przed oczami wykłą skrobię ziemniaczaną, którą można znaleźć w praktycznie każdej polskiej kuchni. Czy to słuszne skojarzenie? 

Czym jest skrobia?

Skrobia to węglowodan złożony. Skrobia ma większe cząsteczki niż węglowodany proste, czyli "cukry". Skrobia składa się z połączonych cząsteczek cukru, dlatego jest wolniej trawiona i nie podnosi poziomu cukru we krwi tak szybko, jak węglowodany proste, jednak istnieją od tego wyjątki. Skrobia, która większośc z nas kojarzy to skrobia oczyszczona (rafinowana). Jest to biały proszek nadający naszych ulubionych właściwości większości mącznych potraw. 

Gdzie możesz znaleźć skrobię?

Skrobia nieoczyszczona (nierafinowana), może być zwana węglowodanami złożonymi. Oprócz węglowodanów zawiera składniki odżywcze w postaci witamin, minerałów, błonnika, przeciwutleniaczy i związków fitochemicznych. Wiele roślin strączkowych i warzyw jest bogatych w węglowodany, choć nie wszystkie zawierają w sobie skrobię. Jej dobrym źródłem są niektóre owoce i warzywa, rośliny strączkowe i zboża. Kukurydza, marchewka, pietruszka, groch, ziemniaki, bataty i wiele innych są dobrymi źródłami skrobiowych węglowodanów złożonych.

Skrobia rafinowana i nierafinowana - zdrowa czy nie?

Produkty zawierające skrobię może być oczyszczona i zamieniana na żywność przetworzoną. Choć może smakować wyjątkowo dobrze, musimy zapłacić odpowiednią cenę za rozkoszowanie się skrobią oczyszczoną oraz jej dobrze nam znanym i kochanym “mącznym” smakiem.  Podobnie jak węglowodany proste, rafinowane węglowodany skrobiowe mogą szybko podnieść poziom cukru we krwi. Poza skrobiowymi warzywami są to najczęściej jasne makarony, białe chleby i bułeczki, biały ryż, chrupki kukurydziane oraz wypieki cukiernicze. Niestety są to produkty przetworzone i często (jednak, nie zawsze - wszystko zależy od producenta) zawierają niepożądane dodatki do żywności, niezdrowe oleje, konserwanty i inne tego typu substancje. Ponadto takie produkty są pozbawione błonnika, związków fitochemicznych, witamin i wielu minerałów. Podczas gdy kilka pierwszych kęsów może rozpalić kubki smakowe jak nic innego, później większość ludzi odczuwa spadek energii. 

Skrobia w diecie - tak czy nie?

Jednak większość nieprzetworzonych, zdrowych produktów skrobiowych to pokarmy bogate w składniki odżywcze. Są one prawdziwym darem natury: pyszne, pożywne i sycące. Zauważ, że nie bez powodu catering dietetyczny https://afterfit-catering.pl/kielce/, dietetyk czy osoba dbająca o skład swojej diety zawsze wybierze kaszę, chleb pełnoziarnisty czy brązowy ryż, zamiast ich oczyszczonych skrobiowych odpowiedników. Jedna ważna wskazówka dotyczy zrównoważenia makroskładników. Nigdy nie spożywaj posiłków składających się z samych węglowodanów. Pełnowęglowodanowy posiłek, nawet jeśli składa się złożony z warzyw, soczewicy i pełnoziarnistego chleba nadal będzie powodował "zjazd i spadek energii", chociaż nie tak szybko, jak w przypadku pokarmów rafinowanych.
 

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.