Wiadomości z Piekar Śląskich

Jakie informacje muszą znaleźć się w świadectwie pracy?

  • Dodano: 2015-09-18 13:15, aktualizacja: 2015-12-11 10:02

Warto pamiętać, że świadectwo pracy to nie opinia o pracowniku. Taką, owszem, pracodawca może wystawić, ale te dwa dokumenty dotyczą zupełnie innych aspektów zatrudnienia pracownika. O ile świadectwo pracy musi otrzymać każdy pracownik odchodzący z zakładu pracy, o tyle wystawienie opinii zależy wyłącznie od przełożonego – może on ją wystawić, ale nie musi.

Gdzie można znaleźć szczegółowe informacje o świadectwie pracy? W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu jego wydawania i prostowania i Kodeksie pracy. Zgodnie z wymienionymi aktami, w dokumencie przygotowywanym przez pracodawcę, musi znaleźć się pewna pula informacji, można również podać – na żądanie zatrudnionego – dodatkowe informacje. Te mogą być przydatne odchodzącemu pracownikowi w czasie starań o kolejną posadę.

Komu należy wydać świadectwo pracy?

Istotną informacją jest to, że świadectwo pracy nie otrzymuje każdy pracownik, a wyłącznie ten, który był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę. Znaczenia nie ma przy tym to, czy była to umowa terminowa czy na czas nieokreślony. 

Jeżeli świadectwo pracy wydaje się wyłącznie pracownikom zatrudnionym w oparciu o umowę o pracę, to należy podkreślić, że z takiego obowiązku zwolnieni są pracodawcy podpisujący z osobami zainteresowanymi umowy cywilnoprawne. Tacy pracownicy, by udokumentować swoje zatrudnienie lub umiejętności, najczęściej wnioskują o wydanie opinii - doradza specjalista z portalu Praca Piekary. 

Te informacje muszą znaleźć się w świadectwie pracy

Istnieje pula informacji, którą należy zawrzeć w świadectwie pracy. Zgodnie z art. 97 § 2 Kodeksu pracy, w tym dokumencie należy podać dane dotyczące:

  • okresu i rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy,
  • zajmowanych przez niego stanowisk,
  • trybu rozwiązywanie albo okoliczności, w jakich stosunek pracy wygasł,
  • informacji niezbędnych do ustalenie uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczeń społecznych.

Pozostałe informacje na temat danych, które należy umieścić w świadectwie pracy, pracodawca może znaleźć w wyżej wspomnianym rozporządzeniu.

Dodatkowe informacje na żądanie pracownika

Poza podstawowymi informacjami, jakie pracodawca jest zobowiązany umieścić w świadectwie pracy, nie można zapomnieć również o innych, dodatkowych danych. Na żądanie pracownika w tym dokumencie można podać informacje np. o uzyskanych kwalifikacjach. O ile o taką wzmiankę pracownicy proszę bardzo często, o tyle znacznie rzadziej pojawia się prośba o to, by w świadectwie pracy pracodawca umieścił informacje np. o wysokości i składnikach wynagrodzenia.

Dodatkowe informacje, jakie mogą znaleźć się w przygotowanym dla odchodzącego z firmy pracownika, mogą pomóc mu w udokumentowaniu nie tylko jego umiejętności, lecz także doświadczenia. Poza świadectwem pracy warto też pamiętać o opinii, czyli referencjach. Choć tych pracodawca nie musi wystawić, to większość pracodawców nie robi pracownikom większych problemów.

Artykuł został przygotowany przy współpracy z portalem praca-piekary.pl

Jakie informacje muszą znaleźć się w świadectwie pracy?

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.