Policja przestrzega przed wyłudzaniem pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Kiedy ktoś pisze przez internetowy komunikator, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK), należy zachować szczególną ostrożność. To może być oszust!
Oszustwo na BLIK'a
Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze. Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.
Jak uniknąć wyłudzenia? Kilka porad:
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, np. wymóg potwierdzenia logowania sms-em. To znacznie utrudni przestępcy dostać się do naszego konta.
- potwierdzaj tożsamość „znajomych", którzy za pomocą komunikatora kontaktują się z nami i proszą o pożyczkę. Zadzwoń do takiej osoby.
- sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji na swoim telefonie.
- chroń swój telefon oraz PIN do aplikacji mobilnej banku.