Piekary Śląskie - portal miejski PiekarySlaskie.com.pl

Wiadomości z Piekar Śląskich

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

  • Dodano: 2020-09-17 06:30, aktualizacja: 2020-09-16 19:36

Piekary Śląskie włączają się w Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu organizowany w dniach 16-22 września.

ETZT to ogólnoeuropejska kampania podnosząca świadomość obywateli w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej, w czasie której władze lokalne organizują działania i wydarzenia mające na celu zmianę nawyków transportowych mieszkańców. Kulminacją kampanii jest Dzień Bez Samochodu, przypadający na 22 września.

Działania jakie podejmuje Miasto Piekary Śląskie umieszczone są na stronie ETZT

10 wniosków z okresu izolacji na rzecz lepszej mobilności miejskiej

1. Przestrzeń publiczna jest cenna; ważniejsze niż kiedykolwiek jest, by miasta były dla ludzi, a nie dla samochodów (zaparkowanych lub poruszających się po wielopasmowych jezdniach). Zmiana polityki jest możliwa w stosunkowo krótkim czasie.

2. Doceniono kluczowych pracowników, którzy dotychczas byli niezauważalni; są wśród nich pracownicy transportu publicznego i inni, którzy pomagają nam się przemieszczać. Ponieważ możliwości transportu miejskiego zostały ograniczone, należy uprzywilejować osoby, które najbardziej go potrzebują. Musimy jednak również przywrócić zaufanie do transportu publicznego, który jest kluczowy dla zrównoważonej i bezpiecznej mobilności miejskiej.

3. Niewidoczne stało się widoczne: wskaźnik zanieczyszczenia powietrza i hałasu spadł do niespotykanie niskich poziomów. Europejczycy cieszyli się czystszym powietrzem i znacznie cichszą przestrzenią miejską i chcą, by stan ten się utrzymał. Co możemy zrobić, aby w jakimś stopniu to zachować?

4. Nasz świat był za szybki, a nie trzeba się spieszyć; zwolnijmy, ustanawiając w obszarach miejskich domyślne limity prędkości 30 km/h.

5. Zdrowie układu oddechowego i aktywny styl życia są teraz ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej; wstępne badania wskazują, że zanieczyszczenia i otyłość znacząco zwiększają zagrożenie dla zdrowia związane z COVID-19. Dlatego też musimy znaleźć trwałe i lepsze sposoby, by umożliwić ludziom bezpieczne poruszanie się po miastach – zarówno pieszo, jak i rowerem. Każdy powinien dokładać starań, by pozostać w dobrej formie oraz uprawiać sport. Nic dziwnego, że w wielu sklepach zabrakło ostatnio akcesoriów do ćwiczeń. Najprostsze ćwiczenia to jednak po prostu zwykłe spacery czy jazda na rowerze.

6. Praca z domu stała się standardem i jest możliwa dla wielu osób, co ogranicza korki w ruchu ulicznym i zanieczyszczenia generowane przez dojeżdżających do pracy. Niektórzy muszą jednak nadal docierać do miejsc pracy. Pracodawcy i eksperci do spraw mobilności miejskiej powinni wspólnie pracować nad rozwiązaniami, które pomogą nam w bezpiecznej odbudowie po kryzysie, również w tym zakresie.

7. Dzieci dojeżdżające do szkół samochodem z rodzicami przyczyniają się w dużym stopniu do tworzenia się korków. Jednocześnie sprawia to, że dla innych dzieci większym zagrożeniem staje się dotarcie do szkoły pieszo lub rowerem, co powoduje, że również one jadą samochodem z rodzicami – zamiast dwóch kółek jest jedno błędne koło! Nauczanie zdalne pomaga ograniczać dojazdy, ale i tak potrzeba więcej zrównoważonych możliwości dowożenia dzieci do szkoły.

8. Narzędzia cyfrowe odgrywają ważną rolę w skutecznym wykorzystaniu systemów transportowych, ale muszą być dostosowane do wszystkich. Od wielu lat eksperci do spraw mobilności omawiają koncepcję MaaS (Mobility as a Service), aby promować łączenie wielu środków transportu. Aplikacje informujące w czasie rzeczywistym o mniej zatłoczonych środkach komunikacji zbiorowej mogą w tym pomóc, podobnie jak sugestia pokonania trasy pieszo zamiast wieloma autobusami. Do pełnego wykorzystania tych narzędzi potrzebne są umiejętności cyfrowe i ich dostępność.

9. Zakupy przez Internet to jedno z rozwiązań stosowanych podczas izolacji, ale co z dostawami? Warto pamiętać o rowerach transportowych, które zbliżają nas do zeroemisyjnej logistyki!

10. Pewne grupy ludzi są bardziej podatne na zagrożenia niż inne; budujmy miasta z systemami transportu bez barier, ponieważ miasto dostępne dla osoby poruszającej się na wózku to miasto dostępne dla każdego.

Zobacz także

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.