Zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi to w wielu miejscach zadanie powierzone spółdzielniom czy też spółkom. Z drugiej strony widać tendencje, by zlecać tego typu zadania profesjonalnym firmom. Przede wszystkim powierzenie opieki nad nieruchomością wspólną specjalistom pozwala nie martwić się o stan budynku czy kwestie administracyjne. Sam zarząd wspólnoty powinien przecież występować w imieniu i bronić interesu mieszkańców. Dlatego właśnie coraz częściej osoby prywatne, wspólnoty czy też firmy zlecają administrowanie nieruchomościami podmiotom zewnętrznym, tak jest łatwiej, taniej i efektywniej.
Kto może zarządzać wspólnotami mieszkaniowymi?
Dla właścicieli lokali bardzo ważnym wsparciem musi być zarządca nieruchomości. Katowice na swoim terenie mają wiele specjalistycznych firm, które zajmują się kwestiami remontowymi, porządkowymi oraz administracyjnymi wraz z zarządem wspólnoty mieszkaniowej lub też w jego imieniu. Prawidłowe funkcjonowanie mniejszego czy większego budynku wymaga bowiem podejmowania szeregu działań związanych z dokumentacją, przeglądami, stanem prawnym. Z zasady zarządca nieruchomości często pełni również funkie doradcze i zbada stan prawny własności lokali.
Jak zarządzać nieruchomością wspólną?
Profesjonalne zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi obejmuje również podpisywanie umów z z podmiotami zewnętrznymi – na przykład na dostarczanie energii elektrycznej, wody, gazu czy wywozu nieczystości. Co istotne, wszystkie czynności oczywiście są wykonywane za zgodą mieszkańców i w ich dobrym interesie, a sam zarząd wspólnoty mieszkaniowej jest zobowiązany do zwoływania spotkań, opracowywania planów, rozliczania się z lokatorami.
Jak pracuje zarząd wspólnoty i na czym polega administrowanie nieruchomościami?
Oczywiście często to właśnie kwestie finansowe sprawiają, czy lokatorzy zdecydują się na konkretnego zarządcę nieruchomości. Profesjonalne firmy zajmują się także aspektami księgowymi, które są niezbędne do przygotowywania rozliczeń, a także prognoz. Warto pamiętać o tym, że na koszty składają się także takie aspekty jak podatki, ubezpieczenie, inne opłaty na przykład związane z częściami wspólnymi, windą, gospodarowaniem odpadami. Księgowość nieruchomości to także sprawozdania oraz dochodzenie opłat czasem także na drodze windykacji. Zarządca nieruchomości rozlicza lokatorów także ze zużycia centralnego ogrzewania, ścieków, gazu, wody czy wywozu nieczystości. Ważnym aspektem jest też nadzór nad pracami konserwatorskimi, prowadzenie funduszu remontowego oraz analiza stanu nieruchomości. Zewnętrzna firma ma również dostęp do całodobowej obsługi technicznej oraz gotowość pogotowia technicznego 24 h na dobę.