Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową dla ponad 35-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Nowa trasa zakończy się na węźle Piekary Śląskie, łącząc się z autostradą A1 i drogą wojewódzką nr 911.
Wybrano niebieski wariant przebiegu trasy
Zdecydowano się na tzw. niebieski wariant – drugi z analizowanych scenariuszy. Trasa ominie miejscowości Tworóg, Boruszowice, Tarnowskie Góry i Nakło Śląskie, a następnie przebiegać będzie między Radzionkowem a Orzechem, kończąc się na projektowanym węźle w Piekarach Śląskich.
Choć decyzja środowiskowa obejmuje całą trasę, węzeł Piekary Śląskie pozostaje jednym z kluczowych elementów wymagających dopracowania. Nie ustalono jeszcze jego ostatecznej geometrii ani pełnego zakresu połączeń z lokalną infrastrukturą. GDDKiA analizuje różne warianty, które mają zapewnić sprawny ruch i bezpieczeństwo.
Trwają prace nad koncepcją programową
W lutym podpisano umowę z firmą Multiconsult na opracowanie szczegółowych elementów koncepcji programowej odcinka między Radzionkowem a Piekarami Śląskimi. Efektem prac mają być propozycje rozwiązań najlepiej dopasowanych do warunków technicznych, społecznych i środowiskowych. W przypadku istotnych zmian możliwe będzie ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
Spotkanie w sejmie i głos samorządów
Na początku czerwca temat S11 był omawiany podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. transportu drogowego. Obecni byli m.in. poseł Łukasz Ściebiorowski oraz przedstawiciele samorządów – Bytomia, Radzionkowa, Tarnowskich Gór, Świerklańca i Piekar Śląskich. Nasze miasto reprezentował Krzysztof Ślusarczyk, II Zastępca Prezydenta Miasta. Podkreślono wolę współpracy i konsultacji, choć ostatecznych decyzji jeszcze nie podjęto.