Sieć połączeń komunikacyjnych na terenie Metropolii w najbliższym czasie mają uzupełnić tzw. "linie metropolitalne", czyli dodatkowe, szybkie połączenia między najważniejszymi ośrodkami.
Pierwszy etap rozpocznie się 5 kwietnia, zaś linie przebiegające przez Piekary Śląskie czyli M11, M17 i M20 uruchomione zostaną do końca roku
W siatce połączeń przez Piekary Śląskie przejeżdżać będą trzy linie metropolitalne: M11, M17 i M20.
- M11 (Katowice – Siemianowice Śląskie – Piekary Śląskie – Wojkowice – Bobrowniki)
- M17 (Bytom – Piekary Śl – Siemianowice Śl – Czeladź – Sosnowiec)
- M20 ( Ożarowice – Mierzęcice – Bobrowniki – Piekary Śl – Bytom – Zabrze – Gliwice)
Przystanki na proponowanych trasach znajdują się w następujących lokalizacjach. Linia M20: Szarlej Szpital, Piekary Śl. Bazylika, Osiedle Wieczorka Szkoła ( skrzyżowanie ul. Jana Pawła II z Ziętka), Piekary Śl. Dworzec. Linia M11 Dąbrówka Wielka – Skrzyżowanie oraz linia M17 Brzeziny Śl. Stare Osiedle ( Kotuchy).
Wśród naszych propozycji, które zgłasza Miasto Piekary Śląskie jest kwestia stworzenia na bazie linii 860 połączenia metropolitalnego z Katowicami. Wniosek ten jest jeszcze na etapie analizy przez GZM.
System 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między gminami i miastami – to autobusowe linie metropolitalne, które mają być uruchamiane już od kwietnia. Metropolia przedstawiła uzgodniony przebieg połączeń.
W I etapie projektu czyli 5 kwietnia 2021 r. uruchomione zostaną linie o numerach:
- M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice,
- M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza,
- M3 Katowice, Bytom, Chorzów, Tarnowskie Góry,
- M4 Sosnowiec, Katowice,
- M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy,
- M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze,
- AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy).
Linie przebiegające przez Piekary Śląskie zostaną uruchomione w II i III etapie wdrażanego projektu czyli do końca 2021 r.
Warto podkreślić, że priorytetem dla GZM w zakresie komunikacji publicznej nadal pozostaje transport szynowy (połączenia kolejowe i tramwajowe), a jego uzupełnienie stanowi komunikacja autobusowa i trolejbusowa. Metrolinie mają poprawić dostępność komunikacyjną w Metropolii do czasu, aż powstanie sztandarowy projekt GZM, czyli Kolej Metropolitalna.