Policjanci przypominają, że nieodzownym elementem tych obowiązków i nauki jest korzystanie przez wielu z nich z komputera, a tym samym i Internetu.
I choć Internet jest źródłem wiedzy, rozrywki i zabawy, to jednocześnie niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw. Poświęćmy naszym dzieciom troszkę więcej czasu i nauczymy je bezpiecznego korzystania z Internetu.
Pamiętajmy, że szkodliwe treści to materiały, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać przypadkowo lub celowo, np. mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę.
Do szkodliwych treści zazwyczaj zalicza się:
- treści pornograficzne,
- treści prezentujące przemoc i okrucieństwo, np. w grach komputerowych,
- treści promujące zachowania polegające na samookaleczeniu bądź zachowania szkodliwe dla zdrowia np.. narkotyki i dopalacze
- treści nawołujące do nienawiści wobec różnych grup społecznych
Wymienione materiały często powodują u dzieci wysoki poziom negatywnych emocji oraz obniżają ich poczucie bezpieczeństwa i mogą kształtować w nich fałszywe poglądy na sferę seksualności.
Ustal z dzieckiem zasady korzystania z Internetu. Muszą one być jednak dostosowane do jego wieku. Warto rozmawiać i rozwiewać wątpliwości i ciekawość dzieci, aby miały świadomość, że dbamy o ich bezpieczeństwo.
Oto kilka zasad:
- Najmłodsze dzieci powinny korzystać jedynie z treści wskazanych przez rodziców. Z czasem warto brać pod uwagę propozycje nowych treści spośród wskazywanych przez dzieci, każdorazowo je weryfikując. Warto porozmawiać z dzieckiem na temat nieodpowiednich treści online, które nie są dla nich przeznaczone, zaznaczając, że oczekujemy, aby dziecko nas poinformowało w razie kontaktu z nimi,
- Czas korzystania z sieci powinien być ograniczony. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym powinny korzystać z urządzeń ekranowych nie dłużej niż dwie godziny dziennie,
- Dzieciom w wieku przedszkolnym należy towarzyszyć podczas korzystania z sieci. W przypadku dzieci starszych warto mieć wgląd w ekran komputera czy urządzenia mobilnego, z którego korzystają. Przy okazji warto zainteresować się aktywnościami dziecka online i nawiązać na ten temat rozmowę,
- Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z wyszukiwarek, portali społecznościowych i innych serwisów dających nieograniczony dostęp do treści. Stopniowe wprowadzanie takich możliwości powinno odbywać się pod kontrolą rodziców i z uwzględnieniem ograniczeń wiekowych,
- Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z komunikatorów czy portali społecznościowych. Ewentualne kontakty online powinny być ograniczone do znajomych osób i odbywać się pod kontrolą rodziców. Należy odbyć rozmowę na temat zagrożeń związanych z kontaktami z nieznajomymi,
- Dzieci nie powinny publikować samodzielnie w sieci prywatnych informacji i zdjęć. Należy im zwrócić uwagę na zagrożenia związane z publikacją wizerunku.